zaterdag 21 november 2015

Namasté


Deze goedlachse Chinese Buddha monnik mocht ik proefhaken voor Millionbells. Wat een feestje! Of zeg ik beter: wat was het Zennnn ;) 
Anyway, het was echt een heel erg leuk patroon om te haken.
Ik haakte hem met Phildar Phil 3 en Cotone van Lana Grossa op haaknaald nr 2,5.

Wil je ook een Zen moment voor jezelf ;) hieronder volgt de link naar het patroon van Millionbells:


Er zijn veel verschillende Buddha's met eigen kenmerken en betekenissen. De Chinese zoals deze Buddha heeft er zo ook een aantal. 
De lachende Buddha, ofwel de dikbuik Boeddha, kent zijn oorsprong in China. In China noemen ze hem Pu-Tai en in het Japans Hotei. Aan deze Buddha danken we de legende van de zen-monnik.
Pu-Tai-Ho-Shang was een Chinese zenmeester, die zeer gelukkig en zonder zorgen door China trok om het Boeddhisme te verspreiden. Hij zou hierbij vaak omringd zijn door kinderen en hij werd geëerd om zijn enorme blijheid en gulheid. Hiervandaan komt dan ook zijn bijnaam “Happy Boeddha”. Eenmaal overleden werd hij vereerd als een volksheld, vruchtbaarheidsgod en de brenger van het geluk.
De happy buddhabeelden stammen nu nog steeds van deze legende af. De Buddha's zijn te herkennen aan de grote oorlellen, dikke buik, kaal hoofd, gesloten ogen en de gulle lach. Aan de grote oorlellen kun je zien dat hij van aristocratische afkomst is. De gesloten ogen hebben een symbolische houding van ingekeerdheid, de meditatiehouding.
De lachende Buddha brengt je geluk, blijheid, succes, welvaart en voorspoed.
Klinkt super toch?!
Kortom, ik ben helemaal Zen ;)
Afgelopen zomervakantie bracht ik enkele keren een bezoek aan een Thaise Buddha Temple in Tsjechië. Een enorme ervaring. 's morgens vroeg togen wij met etenswaren richting de tempel, om vervolgens onze meegebrachte levensmiddelen aan de monniken te offeren. Er werd voor ons geluk gebeden, een mantra, echt heel bijzonder om mee te maken. De monniken eten 1 keer per dag, een zware warme maaltijd wat op karretjes aan de monniken voorbijtrekt, een prachtig ritueel om te zien. En vervolgens als de monniken gingen eten, werden wij uitgenodigd in de keuken bij de kok van de monniken om mee te eten. Zeer onbeleefd om te weigeren.... Dus daar stonden we, als Nederlanders samen met onze buurtjes van de camping in een kleine keuken in Tsjechië met een Thaise kok die nauwelijks Engels sprak, om 10uur 's morgens een warme Thaise (zeer scherpe!) maaltijd naar binnen te werken. Weigeren is onbeleefd... Be Zennnnn ;) Wat een gastvrijheid, prachtig om te ervaren!

Ik verzeker je, ervaringen om nooit te vergeten! 

Fijn weekend, be Zen!
Liefs, Zendy ;)





16 opmerkingen:

  1. Een gehaakte Boeddha, die heb ik nog nooit gezien. Wat ontzettend leuk ☺

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja echt leuk en origineel hè Paula ;)
      Fijn weekend.

      Verwijderen
    2. Hij is super, vorig jaar 1 voor mijn neef gehaakt en nu een voir mezelf

      Verwijderen
  2. Goedemorgen Zendy :-))
    Wat een leuke boedha, vooral zijn voeten, hihihi!
    En wat een ervaring in Tsjechië zeg... Kan me voorstellen dat je daar met veel plezier (en een brandende keel) aan terug denkt.
    Lieve groetjes,
    Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahaha Zendy is checking in, goedemiddag moet ik inmiddels zeggen ;)
      Jaaaa die voetjes, echt cool he hihi.
      Plezier zeker, een pittig bezoek whahaha
      Fijn weekend.
      Liefs, Wendy

      Verwijderen
  3. Heel erg leuk, die gehaakte buddha! En je verhaal verder vind ik ook heel leuk en bijzonder om te lezen!
    Groetjes,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Akkelien, leuk om te horen ;)
      Fijn weekend.
      Lieve groetjes, Wendy

      Verwijderen
  4. Wil je ook een Zen moment voor jezelf ;) hieronder volgt de link naar het patroon van Millionbells:
    amigurumi Buddha

    Ik zie de verwijzing niet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Fijn dat je het een leuke Buddha vindt, dat is altijd leuk om te horen ;)
      Je klikt gewoon op Amigurumi Buddha en hebt de link, zo simpel is het. Veel haakplezier.

      Verwijderen
  5. Ah, wat een leukerd! Hij volbrengt zijn missie goed, want ik schoot meteen in de lach zodra ik je blog opende :-)
    Leuk dat je er een stuk achtergrond bij hebt verteld en ook nog een stuk ervaring met de monniken, ik geloof zeker dat dat een heel bijzondere ervaring was.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahaha geweldig om te horen, ja hij brengt wel echt vrolijkheid idd haha
      Bedankt voor je leuke berichtje!
      Fijn weekend!
      Liefs,
      Wendy

      Verwijderen
  6. Echt een gewéldige boeddha, ik word er eerder vrolijk dan Zen van :-)
    En een fijne herinneringen aan wat je hebt beleefd in Thailand..
    Groetjes, Sigrid

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo Wendy, of eh, Zendy zoals ik hierboven las, hihi !

    Jouw boeddha is supermooi geworden ! Bedankt voor de link naar het patroon. ;-)

    Heel bijzonder ook, jouw ervaring met de monniken, in Tsjechie.

    Groetjes Marjan.

    BeantwoordenVerwijderen